:: دوره 22، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 21-5 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر تیپولوژی ساختمان در کاهش مصرف انرژی مدارس شهر اصفهان
میترا قرمزی ، فرشاد نصراللهی*
دانشگاه اصفهان ، f.nasrollahi@udk-berlin.de
چکیده:   (2207 مشاهده)

با توجه به تاثیر اقلیم بر معماری به ویژه در کشور ایران که شرایط اقلیمی در آن کاملا مشهود است و همچنین محدود بودن سوخت های فسیلی، طراحی معماری مناسب میتواند با استفاده از راه کارهای سامانه های غیرفعال به کاهش مصرف نهایی ساختمان منجر شود. یکی از راهکارهای طراحی، تعیین شکل و فرم متناسب با اقلیم و چگونگی جا نمایی فضاهای داخلی می باشد. مدارس به دلیل الگوی اشغال فضاها و نوع کاربران و زمان ااستفاده(9 ماه از سال) از پتانسیل بیشتری برای طراحی همساز با اقلیم برخوردار است. از سوی دیگر میانگین دمای ماهانه در شهر اصفهان، حدود 7 ماه از سال (مهر تا فروردین ) پایین تر از محدوده پایینی شرایط آسایش حرارتی ارائه شده در استاندارد اشری است. در این مقاله از طریق مدلسازی دینامیک انرژی، تاثیر فرم بهینه، تعداد طبقات و جانمایی مناسب فضای کلاس ها در جهت کاهش مصرف انرژی کل برای یک نمونه مدرسه در شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از آنالیزها نشان داده است که تنها با بهره گیری از فرم بهینه ساختمان و جانمایی درست فضاهای داخلی می توان مصرف انرژی اولیه ساختمان را نسبت به نا مناسب ترین فرم بستر پژوهش به میزان 9% کاهش داد.

واژه‌های کلیدی: فرم بهینه، مدرسه، صرفه جویی انرژی، مدل سازی انرژی، اصفهان
متن کامل [PDF 1024 kb]   (1034 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت انرژي، بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف
دریافت: 1396/2/3 | پذیرش: 1399/2/17 | انتشار: 1399/3/27


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها