:: دوره 25، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 13-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر شدت فراورده های نفتی، مصرف نفتگاز و تولید ناخالص داخلی بر انتشار دی ‌اکسید کربن در بخش حمل و نقل ایران
مهدی رستمی* ، تارخ بحردو
استادیار گروه اقتصاد و مدیریت انرژی، دانشگاه صنعت نفت ، mrostami@put.ac.ir
چکیده:   (2196 مشاهده)
پژوهش حاضر علاوه بر بررسی تاثیر تولید ناخالص داخلی و مقدار مصرف نفت گاز بعنوان بزرگترین فراورده مورد مصرف در بخش حمل و نقل  ایران، با معرفی شدت فرآورده های نفتی ( نسبت مصرف فرآورده های نفتی به تولید ناخاص داخلی)،  اثر آن را در انتشار دی اکسید کربن در این بخش بررسی نموده است. برای سنجش و تجزیه و تحلیل تاثیر متغیرهای مزبور از مدل خود توضیح برداری با وقفه های توزیعی (ARDL)  بین سال های 1375 تا 1397 استفاده شده است.
نتایج حاصل از برآورد مدل نشان می­دهد که در بلندمدت، متغیرهای  میزان مصرف نفتگاز،  شدت فرآورده و تولید خالص داخلی سرانه به ترتیب بیشترین تاثیر را بر میزان انتشار دی اکسید کربن در بخش حمل و نقل در ایران دارند. در حالی که در کوتاه مدت  شدت فرآورده تاثیر معناداری بر انتشار کربن نداشته و تولید خالص داخلی سرانه و میزان مصرف نفتگاز اهمیت بیشتری داشته اند. توجه سیاستگذارن  به بهبود کیفیت نفتگاز و جایگزینی آن با سوختهای پاک، کاهش شدت مصرف فرآورده از طریق بهبود تکنولوژی ساخت خودروهای سنگین و نوسازی ناوگان می تواند به کاهش انتشار دی اکسید کربن و سایر آلایند های زیست محیطی  در بخش حمل و نقل ایران کمک کند.
واژه‌های کلیدی: انتشار گاز دی اکسیدکربن، بخش حمل و نقل، شدت فراورده، مدل خود توضیح برداری با وقفه های توزیعی (ARDL)
متن کامل [PDF 1537 kb]   (841 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: انرژی و محیط زیست
دریافت: 1400/7/24 | پذیرش: 1401/10/18 | انتشار: 1401/3/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها