:: دوره 20، شماره 1 - ( 1-1396 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر شرایط کارکردی سمت کاتد بر عملکرد پیل‌سوختی پلیمری
مهدی مهنما ، حامد جنت امانی*
، jannatamani.hamed@gmail.com
چکیده:   (5075 مشاهده)
در این مقاله، به بررسی تأثیر شرایط کارکردی سمت کاتد یک پیل سوختی پلیمری بر روی عملکرد آن پرداخته می‌شود. برای این منظور، شبیه سازی دوبعدی و دوفازی یک واحد پیل سوختی شامل کانال‌های گاز، لایه‌های نفوذ گاز و کاتالیست سمت کاتد و آند و نیز ناحیه غشاء انجام شده است. معادلات حاکم بر جریان پیل سوختی با استفاده از مدل چند فازی میکسچر و با لحاظ نمودن مدل تک ناحیه ای با استفاده از کد نویسی حل شده و غلظت اجزاء واکنش‌گر و در نتیجه منحنی قطبیت پیل بدست آمده اند. همچنین اثر تغییر ولتاژ، فشار، دما، سرعت و رطوبت نسبی سمت کاتد بر میزان غلظت اکسیژن و آب و نیز عملکرد پیل مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که با افزایش میزان دمای کارکرد پیل، عملکرد پیل سوختی بهبود می‌یابد. همچنین با افزایش سرعت، فشار و رطوبت نسبی جریان گاز ورودی به کانال، راندمان پیل سوختی افزایش می‌یابد. به منظور صحه گذاری نتایج بدست آمده، منحنی عملکرد حاصل از شبیه سازی تک فازی و دوفازی با نتایج آزمایشگاهی مقایسه گردیده و تطابق خوبی بین آن‌ها مشاهده شده است.
واژه‌های کلیدی: پیل سوختی پلیمری، شبیه سازی دوفازی، شرایط کارکردی پیل، منحنی عملکرد پیل سوختی
متن کامل [PDF 1355 kb]   (1532 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: فن آوري هاي نوين انرژي هاي تجديد ناپذير
دریافت: 1394/8/9 | پذیرش: 1395/6/23 | انتشار: 1396/8/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 1 - ( 1-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها