TY - JOUR T1 - TT - مدلسازی ریاضی برای محاسبه ضریب تاثیر در داخل کاتالیستهای مورد استفاده در فرآیند گوگردزدایی از سوخت دیزل JF - NECjournals JO - NECjournals VL - 6 IS - 2 UR - http://necjournals.ir/article-1-156-fa.html Y1 - 2002 SP - 16 EP - 25 N2 - کاهش میزان گوگرد در سوخت دیزل ایران از مقدار کنونی آن که حدود 8/0 درصد وزنی میباشد بخش مهمی از برنامه توسعه پالایشگاههای کشور را تشکیل میدهد و این در حالی است که در اروپا حد مجاز گوگرد در سوخت دیزل تا اکتبر 1996 به 05/0درصد وزنی محدود می شد که پیش?بینی می?شود این مقدار تا پایان سال 2000 به پایین تراز 035/0درصد وزنی برسد. این هـدف را می?توان بوسیله فرآیند گوگردزدایی با هیدروژن در راکتورهـای با بسـتر قطـره?ای HDS کـــه حالـت خاصی از راکتورهای سه فازی میباشند تامین کرد. در اکثر راکتورهای قطره?ای واکنش در سطح و درون حفره?های کاتالیست صورت می?گیرد [1] Trickle bed در این نوشتـار برای محاسبه ضریب تاثیر Effective Factor)) در داخل کاتالیست معادلات موازنه جرم درون کاتالیست نوشته شده?ا?ند و از روش تطبیق متعامد Orthogonal Collocation بـه کمک روش عـدد اصلاح شده Powel - Dogleg بــرای حل معادلات جبری غیر خطی حاصل در داخل دانه?های کاتالیست استفاده شده است. M3 ER -