Iranian Journal of Energy
نشریه انرژی ایران
IJE
Engineering & Technology
http://necjournals.ir
1
admin
1028-3706
2322-1240
fa
jalali
1394
10
1
gregorian
2016
1
1
18
4
online
1
fulltext
fa
آموزش سواد انرژی در راستای عملیاتی کردن رفتار زیست محیطی
teaching-learning environment environmental -Svadanrzhy-Rftarzyst
ساير موضوعات مرتبط با انرژي
Others
پژوهشي
Research
<p>چکیده توسعه و گسترش انرژیهای تجدیدپذیر باعث کمک به تحقق اهداف توسعه‏ اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی کشور میشود که از عوامل اساسی در رسیدن به توسعه پایدار در هر کشوری هستند. سواد انرژی واژهای در جهت آشنایی با انرژیهای نو و تجدیدپذیر و استفاده از آنها در جهت کاهش استفاده از سوختهای فسیلی و به دنبال آن حفاظت از محیط زیست و اصلاح رفتار زیست محیطی میباشد. لذا این پژوهش به بررسی آموزش سواد انرژی در راستای عملیاتی کردن رفتار زیست محیطی در میان دانشآموزان دختر دوره دبیرستان شهر مراغه میپردازد.نوع پژوهش کاربردی وروش آن توصیفی بارویکرد پیمایشی وروش جمع آوری اطلاعات ازطریق پرسشنامه است. روند کار به این صورت است که ابتدا 351 نفر از میان دانش آموزان دختر دوره دبیرستان شهرمراغه بصورت کاملا تصادفی ودر طیفهای مختلف سنی وفاکتورهای مرتبط انتخاب می شوند .پرسشنامه حاوی 61سؤال است که در سه حوزه شناختی(از سوال 5-1 و 61-32) –عاطفی(21-5) و رفتاری(31-22) طراحی شده است. روایی پرسشنامه به صورت معتبر و استاندارد میباشد. سنجش پایایی سوالات مربوط به پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ انجام گردید. میزان آلفای کرونباخ برابر با 79/0 بود که نشاندهنده مناسب بودن سوالات است. نتایج پژوهش نشان میدهد که 9/21 درصد از دانش آموزان دارای سطح سواد انرژی ضعیف، 9/68 درصد سطح سواد انرژی متوسط و 1/9 درصد سطح سواد انرژی خوب دارند. دادهها همچنین نشان میدهد که بین سواد انرژی و صرفهجویی در انرژی و حفاظت محیط زیست رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد و آموزش سواد انرژی رابطه مستقیم با افزایش هر سه موارد فوق می-شود. در واقع هر مقدار سطح سواد انرژی در میان دانشآموزان بیشتر باشد به همان مقدار صرفه-جویی در انرژهای موجود و رفتار زیست محیطی و همچنین حفاظت محیط زیست در آنها بیشتر خواهد بود.</p>
<p>Development and deployment of renewable AnrzhyHay would help to achieve the goals of economic, social and environmental impacts of which are the most important factors in achieving sustainable development in each country. VazhhAy in renewable energy and renewable energy to meet literacy and use them to reduce the use of fossil SvkhtHay, which is the protection of the environment and environmental behavior. This study examines the energy literacy training in the operation of the environmental behavior among high school female students in Maragheh concerns. Applied research methods Barvykrd descriptive survey method to collect information through a questionnaire. -32) -Atfy (21-5) and behavioral (31-22) is designed. Validity to valid standards and professionalism. Assess the reliability of the questionnaire was analyzed using Cronbachs alpha. The Cronbachs alpha was equal to 79/0, indicating the relevance of the questions. The results showed that 21.9% of students with low energy literacy, 9/68 percent and 1.9 percent average energy literacy literacy good energy. In fact, the amount of energy literacy among students is greater than the amount available Anrzhhay saving and environmental protection in their environmental behavior and more.</p>
آموزش ,سوادانرژی,رفتارزیست محیطی,آموزش محیط زیست
teaching-learning environment environmental -Svadanrzhy-Rftarzyst
0
0
http://necjournals.ir/browse.php?a_code=A-10-1073-1&slc_lang=fa&sid=1
simindokht
zainali
سیمین دخت
زینالی
zainalysimin13601360@gmail.com
10031947532846002915
10031947532846002915
Yes
mohammad
shobeire
محمد
شبیری
smshobeiri@yahoo.com
10031947532846002916
10031947532846002916
No
maryam
larijani
مریم
لاریجانی
larijani.research@yahoo.com
10031947532846002917
10031947532846002917
No