|
مدل سازی یک کوندانسور سیکل زمین گرمایی در یک سیکل ترکیبی نیروگاه دیزلی: مطالعه موردی نیروگاه ۴۰ مگاواتی دیزلی مغان و اردبیل
|
نیما نوروزی ، مریم فانی*  |
| صنعتی امیرکبیر ، mfani@aut.ac.ir |
|
|
چکیده: (3148 مشاهده) |
| این مقاله حاکی از نتایج یک تحقیق در مورد امکان بازیابی گرمای ضایعات و تعیین پارامترهای طراحی یک بویلر بازیاب برای مجموعه ای از دیزل ژنراتور با سرعت متوسط ، با ظرفیت ۷ مگاوات است (ظرفیت نامی تمام یونیت ها ۴۲ مگاوات خواهد بود که مطالعه بر یک یونیت انجام می شود) و برای تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد. هدف اصلی از این مطالعه طراحی سیستم بازیابی پسماند حرارتی برای موتورها و همینطور بهره بردن از فناوری زمین گرمایی برای سیستم خنک کن نیروگاه است. حداکثر پتانسیل نظری تولید برق در حدود ۲۲ مگاوات برآورد شده است و مدل آنالیز پینچ ، رسیدن به ۸۰٪ این پتانسیل را امکان پذیر می کند. در این مقاله عملکرد اگزرژی و آنالیز اقتصادی واحد برای مرحله بهینه نیز انجام شده و نتایج در بیش از حداقل دمای تفاوت و نقاط پینچ مختلف بررسی می شود. و در آخر اینکه یک سیستم خنک کننده زمین گرمایی برای کنترل آلودگی حرارتی گازهای خروجی و مصرف آب سیستم طراحی شده است. همینطور ترکیبی کردن سیکل نیروگاه بر روی راندمان اگزرژی و انرژی واحد (۱۷ و ۱۴.۱٪) اثر مثبت دارد و تولید برق نیروگاه را ۱۹ مگاوات افزایش می دهد. |
|
| واژههای کلیدی: کندانسور، زمین گرمایی، مدل برنامهریزی قطعی، بهینهیابی |
|
|
متن کامل [PDF 801 kb]
(1161 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
انرژی و محیط زیست دریافت: 1398/7/25 | پذیرش: 1399/2/25 | انتشار: 1398/9/10
|
|
|
|
|
|