میزان استفاده از تجهیزات اداری برای انجام امور اداری مختلف، روز به روز با پیشرفت تکنولوژی در حال افزایش است. خرید تجهیزات کممصرف و بهرهبرداری مناسب از آنها باعث کاهش مصرف انرژی سیستم الکتریکی و هزینه برق ساختمان اداری خواهد شد. از اینرو، در این مقاله، انتخاب بهینه تجهیزات اداری متداول جهت بهبود شاخصهای فنی و اقتصادی ساختمان اداری مورد مطالعه قرار گرفته میشود. میزان مصرف انرژی الکتریکی، سرعت و هزینههای خرید و بهره-برداری تجهیزات از جمله معیارهای فنی و اقتصادی تجهیزات اداری هستند که با استفاده از روش چرخه هزینه عمر در تعیین بهینهترین تکنولوژی آنها مورد نظر قرار گرفته میشوند. در نهایت با شبیهسازی عددی در نرمافزار متلب، مناسبترین تکنولوژی جهت تجهیز کردن ساختمان اداری انتخاب میشود. سه طول دوره بهرهبرداری 1، 10 و 20 سال که از مبدا زمانی سال 1400 هجری شمسی شروع میشوند، به عنوان طول دورههای مطالعاتی پژوهش در نظر گرفته شدهاند. روش-هایی به جهت بهبود بیشتر شاخصهای فنی و اقتصادی ساختمان اداری نیز پس از انتخاب مناسبترین تکنولوژی تجهیزات، پیشنهاد شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند. نتایج نشاندهنده بهبود قابل توجه بازدهی سیستم الکتریکی ساختمان اداری هستند به نحویکه با انتخاب مناسب تجهیزات اداری با استفاده از روش پیشنهادی، در حدود 20 الی 70 درصد مصرف و هزینههای انرژی الکتریکی در تجهیزات مختلف کاهش پیدا میکند.
Saedi S, Alilou M, Gholami J. Electrical Energy Saving in Office Equipments: Life Cycle Cost Method. IJE 2021; 24 (1) :101-134 URL: http://necjournals.ir/article-1-1665-fa.html
سعدی سجاد، علیلو مسعود، غلامی جواد. صرفهجویی در مصرف انرژی الکتریکی تجهیزات اداری: روش چرخه هزینه عمر. نشریه انرژی ایران. 1400; 24 (1) :101-134