Iranian Journal of Energy
نشریه انرژی ایران
IJE
Engineering & Technology
http://necjournals.ir
1
admin
1028-3706
2322-1240
fa
jalali
1388
4
1
gregorian
2009
7
1
12
2
online
1
fulltext
fa
تاثیر ترکیبات گازهای طبیعی موجود در ایران بر عملکرد و آلایندگی موتور گازسوز 135Ti
The Effect of Iran Natural Gas Components On Performance and Pollution of 135 TI Engine
مدل هاي برنامه ريزي انرژی
Energy Planning Models
پژوهشي
Research
<div style=text-align: justify direction: rtl> با توجه به منابع سرشار و سودمند سوخت گاز طبیعی در ایران و شرایط جایگزینی مناسب، گاز طبیعی سوخت جانشین موتورهای درونسوز شده است. این مقاله به مدلسازی عددی سوخت گاز طبیعی پنج حوزه متفاوت در ایران از نظر عملکرد و آلایندگی آلاینده در یک موتور اشتعال جرقه ای صد در صد گازسوز می پردازد. اغلب تحقیقات انجام شده برای گاز سوز نمودن خودروها و تمام نرم افزارهای مهندسی موجود، گاز طبیعی را که قسمت عمده آن متان است متان خالص فرض نموده و سایر ترکیبات گاز طبیعی نادیده گرفته می شوند، در حالی که در مقاله حاضر گاز طبیعی به صورت یک مخلوط گازی لحاظ شده است. برای مدلسازی احتراق مخلوطهای گاز طبیعی از مدل دو منطقه ای استفاده شده و موتور به صورت سیکل بسته است. سایر تحقیقات انجام شده در این مقاله عبارت از بررسی و محاسبه دمای شعله آدیاباتیک و عدد اکتان حوزه های گازی ایران است. برای محاسبه دمای شعله آدیاباتیک از مدل احتراق تک منطقه ای استفاده شده و احتراق در موتور در نظر گرفته نمی شود. مقایسه نتایج تحقیق حاضر با نتایج عملی دیگری که تا کنون در این زمینه انجام شده است تطابق خوبی را نشان می دهند نتایج تحقیق حاضر نشان می دهند که احتراق حوزه گاز ورودی تهران باعث ایجاد بالاترین آلاینده اکسید ازت می شود. </div>
Regarding the availability and enormous amount of natural gas in Iran and as a suitable substitute, it has become an alternative fuel for running internal combustion engines. In this paper five different composition of Iranian natural gas from the pollution and performance point of view in dedicated (100% CNG) engine, namely 135Ti are studied. It should be noted that in all other investigations the pure methane has been applied. While, in the current work a multi-component gas mixture was employed. Two zone combustion model has been developed for obtaining the amount and properties of the combustion products and pollutants including The other investigation in this thesis includes the calculation of adiabatic flame temperature for Iranian natural gases using a single zone model. In the next step, optimized gas components are utilized as a fuel for mentioned engine. The computational results based on this model are compared with the ones obtained by experiment, In which good agreement would exist.
موتور صددرصد گازسوز، مدل احتراق دو منطقه ای، ترکیبات گاز طبیعی، دمای شعله آدیاباتیک، عدد اکتان، موتور 135Ti
CNG Engine, two Zone Combusion Model, Composition of Iranian Natural Gas Adiabatic Flame Temperature
61
72
http://necjournals.ir/browse.php?a_code=A-10-2-33&slc_lang=fa&sid=1
A
Zargar
آیدین
زرگر
aidin_z2003@yahoo.com
1003194753284600517
1003194753284600517
Yes
S.A
Razavi
سید اسماعیل
رضوی
1003194753284600518
1003194753284600518
No
V
Piroz Panah
وهاب
پیروزپناه
1003194753284600519
1003194753284600519
No