[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( مرداد 1380 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 33-49 برگشت به فهرست نسخه ها
برآوردی از تابع مصرف بنزین و راهکارهای کاهش مصرف آن
سید محمد صحفی، محسن پاک نژاد
چکیده:   (8733 مشاهده)
این نوشته که سیاست های قابل اتخاذ برای بهینه سازی مصرف بنزین و نزدیک سازی قیمت این کالا را به قیمت های واقعی آن جستجو می کند، در ابتدا با برآورد مصرف سرانه بنزین براساس روندنگری، به برآورد مصرف کل و مصرف سرانه بنزین مبادرت می ورزد. سپس از طریق اتکا به یک مدل اقتصادسنجی مشتمل بر مدل بلندمدت، کوتاه مدت و تصحیح خطا به برآورد کشش های جزئی کوتاه مدت و بلندمدت قیمتی و درآمدی و پیش بینی مشروط مصرف کل و مصرف سرانه بنزین میپردازد نتایج حاکی از کم بودن کشش قیمتی کوتاه مدت و رشد قابل ملاحظه این کشش در بلندمدت است. این امر نشانه آن است که نقش عوامل بازاری و به ویژه قیمت در بلندمدت افزایش یافته است و عملا“ امکان بهینه سازی مصرف بلندمدت از طریق افزایش قیمت نسبی وجود دارد. در نهایت، نگارندگان با تکیه بر این واقعیت که کشش یک پارامتر نیست یک سلسله اصلاحات موازی هماهنگ با افزایش قیمت را در راستای بهینه سازی مصرف بنزین پیشنهاد می نمایند که می تواند بسترهای لازم برای کمتر کردن محدودیت ها و موانع افزایش قیمت بنزین را فراهم سازد یا تقویت نماید.
متن کامل [PDF 477 kb]   (1616 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدل هاي برنامه ريزي انرژی
دریافت: ۱۳۹۰/۹/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


صحفی سید محمد، پاک نژاد محسن. برآوردی از تابع مصرف بنزین و راهکارهای کاهش مصرف آن. نشریه انرژی ایران. 1380; 5 (1) :33-49

URL: http://necjournals.ir/article-1-175-fa.html



دوره 5، شماره 1 - ( مرداد 1380 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه انرژی ایران Iranian Journal of Energy
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006