پرهها و بالها مبتنی بر سطوح آئرودینامیک به نام ایرفویلها هستند. هر چند ایرفویلها برای شرایط کارکرد بهینه شده باشند، باز هم دارای محدودیتهایی در عملکرد هستند چراکه شکل ثابتی دارندو نمیتوانند پاسخگوی تمام شرایط کاری باشند. در مراجع علمی برای گسترش ناحیه کاری ایرفویلها و بهبود رفتار آنها، از تکنیکهایی به نام کنترل جریان استفاده میشود. یکی از روشهای کنترل جریان روی ایرفویلها روش مکش لایهمرزی میباشد که در این روش تلاش میشود لایه مرده و بدون انرژی نزدیک سطح، از درون سیال بیرون کشیده شده و سیال با انرژی اطراف، جای آن را بگیرد. در این مقاله ابتدا توربین ۶۶۰ کیلووات شرکت وستاس به عنوان مدل نمونه انتخاب و سپس هندسه آن ایجاد و مدل سهبعدی و شبکه محاسباتی آن توسعه داده شد و بهطور کامل شبیهسازی و نتایج آن با اطلاعات تجربی آن توربین اعتبارسنجی گردید. در نهایت با استفاده از روش مکش لایهمرزی و با اعمال مقدار صحیح شدت مکش، میتوان عملکرد آئرودینامیک روتور را تا ۸ درصد بهبود بخشید. از آنجایی که سیستم همیشه کارآمد نیست، برای بازگشت به پیکربندی اولیه باید سیستم مکش، کنترل و یا خاموش شود.
Sadi S, Mahmoudian M. Simulation and improvement of wind turbine power by applying the boundary layer suction method on the blades. IJE 2023; 26 (1) :78-90 URL: http://necjournals.ir/article-1-1822-fa.html
سعدی سجاد، محمودیان مهرداد. شبیهسازی و بهبود توان توربین بادی با اعمال روش مکش لایهمرزی روی پرهها. نشریه انرژی ایران. 1402; 26 (1) :78-90