[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
مقالات آخرین شماره::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نشریه برنامه ریزی و سیاستگذاری انرژی
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 527
نرخ پذیرش: 40.4
نرخ رد: 59.6
میانگین داوری: 212 روز
میانگین انتشار: 299 روز
..
:: دوره 19، شماره 3 - ( 7-1395 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
استفاده از خوشه بندی دو مرحله‌ای برای بررسی تاثیر سهمیه بندی بنزین بر رفتار مصرف‌کنندگان
سعید مصطفایی* ، حامد شکوری گنجوی ، رضا قدسی
دانشگاه تهران ، saeed.mostafaei@alumni.ut.ac.ir
چکیده:   (2677 مشاهده)

بخش حمل و نقل جاده‌ای بزرگترین بخش مصرف‌کننده‌ی بنزین در کشور است که با رشد مداوم تقاضای انرژی در طول زمان، در دهه‌های اخیر با چالش‌های بزرگی مواجه بوده است. مهم‌ترین این چالش‌ها، کمبود عرضه‌ی بنزین مصرفی بوده است. برای جبران این کمبود، دولت ناچار به واردات بنزین به مقدار زیاد بوده که اختلاف قیمت خرید و فروش و پرداخت یارانه فشار مالی زیادی بر دولت وارد می‌کرده است. در گام نخست دولت در تیر ماه سال 1386 بنزین را سهمیه‌بندی کرد که سرانجام پس از 8 سال و در پی فراز و نشیب بسیار در سال 1394 در عمل منتفی شد. در این مقاله با نگرش جدیدی به روش‌های داده‌کاوی به این موضوع نگاه شده است. بازه‌ی مورد مطالعه از سال 1384 تا 1389 بوده است. نتایج حاصل نشان می‌دهد که سهمیه‌بندی بنزین در رفتار مصرفی مصرف‌کنندگان تاثیر کوتاه‌مدت داشته است. همچنین نتایج حاکی از آن است که به عنوان سیاست‌های جایگزین، گسترش ناوگان تاکسیرانی یک راه‌حل کوتاه مدت و گسترش مترو راه‌حل بلند مدت برای حل معضل حمل و نقل عمومی در تهران است.

واژه‌های کلیدی: حمل و نقل، خوشه‌بندی دو مرحله‌ای، داده‌کاوی، سهمیه‌بندی بنزین
متن کامل [PDF 337 kb]   (878 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت انرژي، بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف
دریافت: 1394/6/12 | پذیرش: 1394/7/27 | انتشار: 1395/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mostafaei S, Shakouri G. H, Ghodsi R. Using two-step clustering algorithm to assess gasoline quota on gasoline consumption behavior. IJE 2016; 19 (3)
URL: http://necjournals.ir/article-1-922-fa.html

مصطفایی سعید، شکوری گنجوی حامد، قدسی رضا. استفاده از خوشه بندی دو مرحله‌ای برای بررسی تاثیر سهمیه بندی بنزین بر رفتار مصرف‌کنندگان. نشریه انرژی ایران. 1395; 19 (3)

URL: http://necjournals.ir/article-1-922-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 3 - ( 7-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه انرژی ایران Iranian Journal of Energy
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645