:: دوره 19، شماره 3 - ( 7-1395 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
استفاده از خوشه بندی دو مرحله‌ای برای بررسی تاثیر سهمیه بندی بنزین بر رفتار مصرف‌کنندگان
سعید مصطفایی* ، حامد شکوری گنجوی ، رضا قدسی
دانشگاه تهران ، saeed.mostafaei@alumni.ut.ac.ir
چکیده:   (2798 مشاهده)

بخش حمل و نقل جاده‌ای بزرگترین بخش مصرف‌کننده‌ی بنزین در کشور است که با رشد مداوم تقاضای انرژی در طول زمان، در دهه‌های اخیر با چالش‌های بزرگی مواجه بوده است. مهم‌ترین این چالش‌ها، کمبود عرضه‌ی بنزین مصرفی بوده است. برای جبران این کمبود، دولت ناچار به واردات بنزین به مقدار زیاد بوده که اختلاف قیمت خرید و فروش و پرداخت یارانه فشار مالی زیادی بر دولت وارد می‌کرده است. در گام نخست دولت در تیر ماه سال 1386 بنزین را سهمیه‌بندی کرد که سرانجام پس از 8 سال و در پی فراز و نشیب بسیار در سال 1394 در عمل منتفی شد. در این مقاله با نگرش جدیدی به روش‌های داده‌کاوی به این موضوع نگاه شده است. بازه‌ی مورد مطالعه از سال 1384 تا 1389 بوده است. نتایج حاصل نشان می‌دهد که سهمیه‌بندی بنزین در رفتار مصرفی مصرف‌کنندگان تاثیر کوتاه‌مدت داشته است. همچنین نتایج حاکی از آن است که به عنوان سیاست‌های جایگزین، گسترش ناوگان تاکسیرانی یک راه‌حل کوتاه مدت و گسترش مترو راه‌حل بلند مدت برای حل معضل حمل و نقل عمومی در تهران است.

واژه‌های کلیدی: حمل و نقل، خوشه‌بندی دو مرحله‌ای، داده‌کاوی، سهمیه‌بندی بنزین
متن کامل [PDF 337 kb]   (937 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت انرژي، بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف
دریافت: 1394/6/12 | پذیرش: 1394/7/27 | انتشار: 1395/11/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 3 - ( 7-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها