[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
مقالات آخرین شماره::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نشریه برنامه ریزی و سیاستگذاری انرژی
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 537
نرخ پذیرش: 40.4
نرخ رد: 59.6
میانگین داوری: 212 روز
میانگین انتشار: 294 روز
..
:: دوره 22، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 22 شماره 4 صفحات 90-69 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتاب های علوم تجربی سال تحصیلی 96-95 دوره متوسطه اول از نظر میزان انتقال سواد انرژی
سمیرا بهرامی*
دانشگاه فرهنگیان ، bahrami.samira@gmail.com
چکیده:   (2050 مشاهده)
اهمیت انرژی در رشد پایدار جوامع و نقش آن در مناسبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جهان امروزی انکارناپذیر است. میزان دسترسی و بهره‌گیری مناسب از منابع انرژی تضمین‌کننده توسعه همه جانبه هر کشوری است. اهمیت این مسئله به گونه‌ای است که در سال‌های اخیر موضوع سواد انرژی مطرح و سعی شده تا در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت پذیرد. کتب درسی به عنوان یکی از مولفه‌های مهم آموزش نقشی پررنگ در انتقال مفاهیم مربوط به منابع انرژی، نحوه مصرف و تولید آن بازی می‌کنند. هدف از انجام این پژوهش تحلیل محتوای کتب علوم‌تجربی دوره متوسطه اول از لحاظ میزان توجه به مبحث انرژی است. شاخص‌های مورد استفاده برای تحلیل محتوای کتب بر اساس تعریفی است که پاورز و دی واترز از سواد انرژی ارائه کرده اند. داده های حاصل از تحلیل محتوا با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی، فراوانی و درصد فراوانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد به مسائل زیست محیطی و اهمیت انرژی در زندگی فردی و اجتماعی افراد توجه زیادی نشده است که با توجه به اهمیت مسئله انرژی در کل دنیا و محدودیت منابع انرژی تجدیدناپذیر مانند نفت و گاز ، مسائل و مشکلات مربوط به آن نتیجهای مطلوب محسوب نمی‌شود. بیشترین تمرکز کتاب های علوم تجربی متوسطه اول بر منابع خانگی تامین انرژی روزانه است که باعث می‌شود دانش‌آموزان دیدی سطحی از منابع تامین انرژی کسب کند و درباره مسائل و مشکلات مربوط به تأمین انرژی مصرفی کشور هیچ دیدی نداشته باشند. در بحث مصرف انرژی به مقوله‌هایی همچون مصرف پنهان انرژی نپرداخته است که یکی از ضعف‌های اساسی کتاب‌های علوم تجربی متوسطه اول در زمینه آموزش انرژی محسوب می‌شود. نکته قابل توجه دیگر این است که محتوای کتاب‌های علوم تجربی متوسطه اول به مبحث میزان وارادات و صادرات انرژی و ضرورت صرفه جویی انرژی به میزان کمی پرداخته‌اند.
واژه‌های کلیدی: انرژی، تحلیل محتوا، علوم تجربی متوسطه اول، سواد انرژی
متن کامل [PDF 701 kb]   (1414 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير موضوعات مرتبط با انرژي
دریافت: 1398/3/31 | پذیرش: 1398/5/25 | انتشار: 1398/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami S. Energy Literacy in the Science Textbooks of the First-High-School. IJE 2020; 22 (4) :69-90
URL: http://necjournals.ir/article-1-1459-fa.html

بهرامی سمیرا. تحلیل محتوای کتاب های علوم تجربی سال تحصیلی 96-95 دوره متوسطه اول از نظر میزان انتقال سواد انرژی. نشریه انرژی ایران. 1398; 22 (4) :69-90

URL: http://necjournals.ir/article-1-1459-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه انرژی ایران Iranian Journal of Energy
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645