در بیشتر پژوهشهای مرتبط با برنامهریزی شارژ خودروهای الکتریکی، توان ایستگاه شارژ خودرو یا عددی ثابت و یا عددی پیوسته فرض میشود. در حالی که سازوکار واقعی ایستگاههای شارژ این گونه نیست. نگاه ایدهآل گرایانه به روند شارژ و تأثیر آن بر شبکه برق، باعث سادگی بهینهسازی شارژ هماهنگ شده اما در عمل، افزایش تلفات درونی باتری، کاهش عمر باتری، و اختلاف میان نتایج شبیه سازی و پیادهسازی عملی را به دنبال دارد. با افزایش نفوذ خودروهای الکتریکی، لزوم نزدیکی روشهای شارژ به دنیای واقعی بیشتر شده است. بر این اساس، با توجه به جزئیات فنی روش شارژ و رفتار غیرخطی باتری خودرو در سطوح شارژ و نرخ شارژ، در این مقاله سعی شده که روشی تطبیقی، با در نظرگیری منافع مشترکین و شرکت بهرهبردار ارائه شود. در ابتدا روش شارژ جریان تطبیقی باتری لیتیوم ـ یونی مدلسازی شده که در آن با توجه به مقاومت درونی باتری در هر بازه، مقدار جریان شارژ به طور معکوس تغییر میکند تا کمترین تلفات باتری بدست آید. سپس از این مدل برای شارژ هوشمند خودروهای الکتریکی با درنظرگیری منافع مشترکین (کاهش هزینههای شارژ) و شرکت بهرهبرداری شبکه توزیع (پیکسایی شبکه) در یک شبکه با 37 باس استفاده میشود. نتایج، کارایی مدل پیشنهادی در کاهش تلفات درونی باتری خودروها، کاهش هزینه کل شارژ، و کاهش پیک بار شبکه نشان میدهد.
dehghan H, shokrolahi J, khoshsoadat A. A Method for Adaptiving Intelligent Charging of Lithium-Ion Battery in Electric Vehicles Considering intrests of Consumers and Distribution Network Exploitation Company. IJE 2023; 26 (2) :46-63 URL: http://necjournals.ir/article-1-1843-fa.html
دهقان حسین، شکرالهی مغانی جواد، خوشسعادت علیرضا خوشسعادت3، عابدینی محمد. ارائه روشی برای شارژ هوشمند تطبیقی باتری لیتیوم ـ یون در خودروهای الکتریکی با در نظرگیری منافع مشترکین و شرکت بهرهبردار شبکه توزیع. نشریه انرژی ایران. 1402; 26 (2) :46-63