دانشگاه آزاد اسلامی ، hamoon.pourmirzaagha@iau.ac.ir
چکیده: (27 مشاهده)
در این مقاله بهینهسازی سیکل توربینگاز مجهز به پیلسوختی اکسیدجامد لولهای با سوخت هیدروژن با بکارگیری یک الگوریتم بهینه هیبریدی پیشنهادی برپایه الگوریتم سیمپلکس و ژنتیک پرداخته شدهاست. ابتدا کلیه اجزای سیکل ترکیبی، جداگانه بهکمک روابط ترمودینامیکی مدلسازی شده و برای پیلسوختی یک تحلیل الکتروشیمیایی مجزا انجام شدهاست. نتایج حاضر با نتایج مراجع معتبر مقایسه شده و مطابقت خوبی مشاهده شدهاست. همچنین یک تحلیل پارامتریک بهمنظور یافتن پارامترهای تاثیرگذار درسیکل انجام گرفتهاست. در ادامه جهت بهینهسازی یک الگوریتم پیشنهادی با استفاده از یک سری ایده، ارائه شدهاست؛ به این صورت، زمانیکه الگوریتم ژنتیک نقاط بهینه را پیدا نمود، الگوریتم سیمپلکس درون این نقاط شروع به جستجوی بهترین نقطه بهینه محلی مینماید که در این حین منجر به ایجاد محلیسازی نواحی امیدوار که احتمال حضور نقطه بهینه کلی در آن است، میشود. برای ارزیابی الگوریتم مذکور از دیدگاه دقت، بر روی چندین تابع محک پیادهسازیشده و عملکرد آن با الگوریتمهای بهینهساز دیگر مقایسه شدهاست که دقت بالاتر الگوریتم پیشنهادی را نشان میدهد. سپس با استفاده از الگوریتم پیشنهادی، برای سه تابع هدف (راندمان حرارتی، راندمان اگزرژی و توان خالص) نمودار پرتو رسم شده است. نتایج بهینهسازی سیکل ترکیبی نشان میدهد که مناسبترین نقطه در جبهه پرتو دارای راندمان 60% است در حالیکه توان خالص سیستم بهمیزان 76% نسبت بهحالت پایه افزایش مییابد.
Pourmirzaagha H. Optimization of Gas Turbine Combined with Solid Oxide Fuel Cell Cycle Using Hybrid Optimization Algorithm Based on Simplex and Genetic Algorithms. IJE 2025; 28 (1) :1-20 URL: http://necjournals.ir/article-1-1910-fa.html
پورمیرزاآقا هامون. بهینه سازی سیکل توربین گازی مجهز به پیل سوختی اکسید جامدلوله ای با استفاده از الگوریتم بهینه هیبریدی بر پایه الگوریتم سیمپلکس و ژنتیک. نشریه انرژی ایران. 1404; 28 (1) :1-20