[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
مقالات آخرین شماره::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نشریه برنامه ریزی و سیاستگذاری انرژی
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 570
نرخ پذیرش: 39.2
نرخ رد: 60.8
میانگین داوری: 217 روز
میانگین انتشار: 295 روز
..
:: دوره 28، شماره 1 - ( 3-1404 ) ::
جلد 28 شماره 1 صفحات 20-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بهینه سازی سیکل توربین گازی مجهز به پیل سوختی اکسید جامدلوله ای با استفاده از الگوریتم بهینه هیبریدی بر پایه الگوریتم سیمپلکس و ژنتیک
هامون پورمیرزاآقا*
دانشگاه آزاد اسلامی ، hamoon.pourmirzaagha@iau.ac.ir
چکیده:   (27 مشاهده)
در این مقاله بهینه­سازی سیکل توربین­گاز مجهز به پیل­سوختی اکسیدجامد لوله­ای با سوخت هیدروژن با بکارگیری یک الگوریتم بهینه هیبریدی پیشنهادی برپایه الگوریتم سیمپلکس و ژنتیک پرداخته شده­است. ابتدا کلیه اجزای سیکل ترکیبی، جداگانه به­کمک روابط ترمودینامیکی مدل­سازی شده و برای پیل­سوختی یک تحلیل الکتروشیمیایی مجزا انجام شده‌است. نتایج حاضر با نتایج مراجع معتبر مقایسه شده و مطابقت خوبی مشاهده شده‌است. همچنین یک تحلیل پارامتریک به­منظور یافتن پارامترهای تاثیرگذار درسیکل انجام گرفته‌است. در ادامه جهت بهینه‌سازی یک الگوریتم پیشنهادی با استفاده از یک سری ایده، ارائه شده­است؛ به این صورت، زمانی‌که الگوریتم ژنتیک نقاط بهینه را پیدا نمود، الگوریتم سیمپلکس درون این نقاط شروع به جستجوی بهترین نقطه بهینه محلی می­نماید که در این حین منجر به ایجاد محلی­سازی نواحی امیدوار که احتمال حضور نقطه بهینه کلی در آن است، می­شود. برای ارزیابی الگوریتم مذکور از دیدگاه دقت، بر روی چندین تابع محک پیاده‌سازی‌شده و عملکرد آن با الگوریتم­های بهینه­ساز دیگر مقایسه شده­است که دقت بالاتر الگوریتم پیشنهادی را نشان می‌دهد. سپس با استفاده از الگوریتم پیشنهادی، برای سه تابع هدف (راندمان حرارتی، راندمان اگزرژی و توان خالص) نمودار پرتو رسم شده است. نتایج بهینه‌سازی سیکل ترکیبی نشان می­دهد که مناسب­ترین نقطه در جبهه پرتو دارای راندمان 60%  است در حالی­که توان خالص سیستم به­میزان 76%  نسبت به­حالت پایه افزایش می­یابد.
 
واژه‌های کلیدی: الگوریتم هیبریدی، الگوریتم سیمپلکس- ژنتیک، توربین گاز، پیل سوختی اکسید جامد
متن کامل [PDF 615 kb]   (19 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: انرژی و محیط زیست
دریافت: 1403/4/3 | پذیرش: 1404/7/8 | انتشار: 1404/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourmirzaagha H. Optimization of Gas Turbine Combined with Solid Oxide Fuel Cell Cycle Using Hybrid Optimization Algorithm Based on Simplex and Genetic Algorithms. IJE 2025; 28 (1) :1-20
URL: http://necjournals.ir/article-1-1910-fa.html

پورمیرزاآقا هامون. بهینه سازی سیکل توربین گازی مجهز به پیل سوختی اکسید جامدلوله ای با استفاده از الگوریتم بهینه هیبریدی بر پایه الگوریتم سیمپلکس و ژنتیک. نشریه انرژی ایران. 1404; 28 (1) :1-20

URL: http://necjournals.ir/article-1-1910-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 1 - ( 3-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه انرژی ایران Iranian Journal of Energy
Persian site map - English site map - Created in 0.21 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4725