سیستمهای هیبریدی، سیستمهای تولید انرژی هستند که در آنها یک موتور گرمایی مانند توربین گاز با یک موتور غیر گرمایی مانند پیل سوختی ترکیب میشود. با توجه به بازدهی ببیشتر این سیستمها نسبت به توربین گاز یا پیل سوختی به تنهایی، و نیز میزان آلایندگی کمتر، سیستمهای مذکور تاثیر بسزایی در سیستمهای تولید قدرت در آینده نزدیک خواهند داشت. با استفاده از انرژی حرارتی پیل سوختی اکسید جامد در یک چرخه توربین گاز می توان به یک سیستم هیبریدی با عملکرد بالا دست یافت. در این مقاله به بررسی عملکرد ترمودینامیکی سیستم ترکیبی توربیـنگـاز مجهز به پیـل سوختـی اکسیـد با سوخت هیدروژن با بهسازی داخلی در حالت نقطه طراحی و همچنین پیش بینی توان و راندمان سیستم در حالت خارج از نقطه طراحی به منظور به دست آوردن نقاط کاری مربوط به مشخصه های هر یک از اجزا، به هنگامی است که موتور در سرعـت یکنواخت و یا تعادل خود کار کند، پرداخته شده است. کلیه اجزای سیستم ترکیبی جداگانه به کمک روابط ترمودینامیکی مدل سازی شده است.
Pour mirza agha H, Ebrahimi R, Raad M, Asadollahi A. Analysis and simulation of hybrid solid oxide fuel cell-gas turbine cycle in design point and predicted efficiency in off design point. IJE 2012; 14 (4) URL: http://necjournals.ir/article-1-296-fa.html
پورمیرزاآقا هامون، ابراهیمی رضا، راد منوچهر، اسدالهی قهیه عبدالله. تحلیل و شبیه سازی سیکل هیبریدی توربین گاز و پیل سوختی اکسید جامد در نقطه طراحی و پیشبینی بازده در خارج از نقطه طراحی. نشریه انرژی ایران. 1390; 14 (4)