ارائه روشی برای شارژ هوشمند تطبیقی باتری لیتیوم ـ یون در خودروهای الکتریکی با در نظرگیری منافع مشترکین و شرکت بهرهبردار شبکه توزیع
|
حسین دهقان ، جواد شکرالهی مغانی ، علیرضا خوشسعادت3 خوشسعادت ، محمد عابدینی* |
، dr_m_abedini@yahoo.com |
|
چکیده: (629 مشاهده) |
در بیشتر پژوهشهای مرتبط با برنامهریزی شارژ خودروهای الکتریکی، توان ایستگاه شارژ خودرو یا عددی ثابت و یا عددی پیوسته فرض میشود. در حالی که سازوکار واقعی ایستگاههای شارژ این گونه نیست. نگاه ایدهآل گرایانه به روند شارژ و تأثیر آن بر شبکه برق، باعث سادگی بهینهسازی شارژ هماهنگ شده اما در عمل، افزایش تلفات درونی باتری، کاهش عمر باتری، و اختلاف میان نتایج شبیه سازی و پیادهسازی عملی را به دنبال دارد. با افزایش نفوذ خودروهای الکتریکی، لزوم نزدیکی روشهای شارژ به دنیای واقعی بیشتر شده است. بر این اساس، با توجه به جزئیات فنی روش شارژ و رفتار غیرخطی باتری خودرو در سطوح شارژ و نرخ شارژ، در این مقاله سعی شده که روشی تطبیقی، با در نظرگیری منافع مشترکین و شرکت بهرهبردار ارائه شود. در ابتدا روش شارژ جریان تطبیقی باتری لیتیوم ـ یونی مدلسازی شده که در آن با توجه به مقاومت درونی باتری در هر بازه، مقدار جریان شارژ به طور معکوس تغییر میکند تا کمترین تلفات باتری بدست آید. سپس از این مدل برای شارژ هوشمند خودروهای الکتریکی با درنظرگیری منافع مشترکین (کاهش هزینههای شارژ) و شرکت بهرهبرداری شبکه توزیع (پیکسایی شبکه) در یک شبکه با 37 باس استفاده میشود. نتایج، کارایی مدل پیشنهادی در کاهش تلفات درونی باتری خودروها، کاهش هزینه کل شارژ، و کاهش پیک بار شبکه نشان میدهد.
|
|
واژههای کلیدی: شارژ تطبیقی باتری لیتیوم ـ یونی، شارژ هماهنگ هوشمند خودروی الکتریکی، تلفات درونی باتری، پیکسایی. |
|
متن کامل [PDF 1163 kb]
(255 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
فن آوري هاي نوين انرژي هاي تجديد ناپذير دریافت: 1402/2/12 | پذیرش: 1402/9/18 | انتشار: 1402/6/31
|
|
|
|