افت عملکرد یکی از محدودیتهای عمده در کاربردهای عملی پیلهای سوختی غشاء پلیمری میباشد. عملکرد پیل سوختی غشاء پلیمری تحت تاثیر عوامل گوناگونی از جمله طراحی پیل سوختی، مونتاژ، خرابی مواد، شرایط عملکردی و ناخالصیها یا آلوده کنندهها میباشد. با اینکه افت عملکرد در پیل های سوختی غیر قابل اجتناب است، اما میزان این افتها(از طریق درک جامعی از مکانیسمهای ایجاد خرابی در پیلهای سوختی) قابل کمینه شدن است. در کار حاضر، پیل سوختی تک سلولی مورد مطالعه قرار گرفته است. غشاء و لایه کاتالیستی ( الکترودهای آند و کاتد) به عنوان اجزاء مهمی که تحت تاثیر خرابی هستند، در نظر گرفته شده است. مدل بکار گرفته شده در این کار، خرابی لایههای مذکور ( خرابی پلاتین در لایه کاتالیستی، نازک شدن و خشک شدن غشاء) را به طور مداوم، در طول عمر پیل سوختی نشان میدهد. هدف این مقاله بررسی تاثیر شرایط عملکردی پیل سوختی بر روی افت عملکرد سیستم و نرخ خرابی میباشد، با اعمال مدل توسعه یافته برروی یک مورد خاص، نتایج ارائه و تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهند که در دما و فشار بالا و رطوبت میانی، مکانیسمهای خرابی نرخ رشد بیشتری دارند و بر روی دوام و پایداری پیل سوختی تاثیرگذارند.
The Impact of Operational Conditions on Degradation Mechanisms in Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cells. IJE 2012; 15 (1) URL: http://necjournals.ir/article-1-342-fa.html
پرهیزگار ترنم، روشندل رامین، طهماسبی امیرعباس. بررسی اثر شرایط عملکردی بر مکانیزمهای خرابی در پیل سوختی پلیمری. نشریه انرژی ایران. 1391; 15 (1)