امروزه نگرانیهای زیست محیطی بزرگترین چالش در طراحی وسایل نقلیه به حساب میآیند و به نظر میرسد که خودروهای الکتریکی پاسخ مناسبی برای حل این مشکلات است، از این رو تاکنون اقدامات زیادی در زمینههای افزایش بازدهی، کاهش تلفات و بهبود عملکرد این خودروها انجام گرفته است. یکی از مهمترین مواردی که در طراحی خودروها باید در نظر گرفت، بهبود مشخصههای آیرودینامیکی میباشد. در این مقاله نتایج حاصل از تاثیرات بهبود مشخصههای آیرودینامیکی بر روی خودروی الکتریکی مورد بررسی قرار گرفته است و در این راستا نصب اسپویلر عقب متحرک به همراه کنترل کنندهی پیشنهادی و همچنین پوشاندن چرخهای عقب خودرو، پیشنهاد گردیده است. به منظور بررسی راهکارهای پیشنهادی، تاثیرات آنها بر روی نمونهای از خودروی الکتریکی که توسط مولفین در دست ساخت و توسعه است، در محیط سیمولینک متلب مدلسازی شده است. به منظور استخراج ضرایب پسا و برآ، جریان حول خودروی الکتریکی ارائه شده در نرم افزار انسیس مورد بررسی قرار گرفته شده است، در این راستا حل عددی جریان حول خودرو از طریق دینامیک سیالات محاسباتی و همچنین مدل توربلانسی استاندارد k-ε انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که بهبود مشخصههای آیرودینامیکی در خودروهای الکتریکی نه تنها باعث افزایش پایداری خودرو میگردد، بلکه میتواند تاثیرات قابل توجهی بر روی سیستم ذخیرهسازی انرژی، مسافت پیموده شده و بازدهی موتور الکتریکی داشته باشد.
Tousi S M R, Bayat P, Bayat P, Hatami A. Increasing the Efficiency of Electric Vehicles through Improving the Aerodynamic Characteristics. IJE 2016; 19 (2) URL: http://necjournals.ir/article-1-846-fa.html
طوسی سیدمحمدرضا، بیات پژمان، بیات پیمان، حاتمی علیرضا. افزایش بازدهی خودروهای الکتریکی از طریق بهبود مشخصههای آیرودینامیکی. نشریه انرژی ایران. 1395; 19 (2)