[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
مقالات آخرین شماره::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نشریه برنامه ریزی و سیاستگذاری انرژی
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 537
نرخ پذیرش: 40.4
نرخ رد: 59.6
میانگین داوری: 212 روز
میانگین انتشار: 294 روز
..
:: دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1389 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 46-30 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل‌سازی و بهینه‌سازی فنی و اقتصادی سیستم سرمایشی هیبرید-دسیکنت
سپهر صنایع* ، شهرام صدقی قادیکلایی
، sepehr@iust.ac.ir
چکیده:   (11577 مشاهده)
در سیستم‌های سرمایش تراکمی رایج، برای حذف بار نهان هوا، آن را تا پایین‌تر از نقطه شبنم سرد می‌کنند تا بخار آب موجود در هوا چگالیده شده و از آن خارج شود. سپس هوای رطوبت‌زدایی شده مجدداً گرم می‌شود تا به دمای مورد نظر برای ورود به فضای تهویه برسد. در این روش رطوبت‌زدایی دو بار تهویه به دستگاه وارد می‌شود: 1) انرژی مورد نیاز برای کاهش دمای هوا تا پایین‌تر از دمایی که در آن چگالش بخار آب موجود در هوا رخ می‌دهد. 2) انرژی مورد نیاز برای بازگرمایش هوا و رساندن دمای هوا به شرایط آسایش. برای کاهش این بار، می‌توان از سیستم رطوبت‌زدای دسیکنت به عنوان یک مکمل در کنار سیستم‌های سرمایش تراکمی استفاده کرد تا سیستمی اقتصادی‌تر و هوایی با کیفیت بالاتر داشته باشیم. در این مقاله به بهینه‌سازی فنی و اقتصادی سیستم‌ سرمایش هیبرید-دسیکنت مایع پرداخته شده است. در چنین سیستم‌هایی در مرحله اول، هوا از واحد رطوبت‌زدای دسیکنت و در مرحله دوم از تبخیرکننده سیستم سرمایش تراکمی عبور می‌کند. دسیکنت مایع، با استفاده از حرارت خارج شده از چگالنده سیستم سرمایش تراکمی و نیز انرژی حاصل از سوختن گاز طبیعی بازیافت خواهد شد. ضریب عملکرد سیستم و هزینه سالانه کل (هزینه سرمایه‌گذاری و عملکردی)، توابع هدف می‌باشند و با استفاده از تکنیک الگوریتم ژنتیک، بهینه‌سازی دو متغیره انجام می‌شود. نتایج حاصل برای شرایط مورد مطالعه (دو شهر اهواز و بندرعباس) با شرایط کاری، 12 ساعت در روز و 6 ماه در سال و به مدت 15 سال، نشان می‌دهد که هزینه سیستم سرمایش هیبرید-دسیکنت در شهر اهواز و بندرعباس به ترتیب 10% و 24% نسبت به سیستم سرمایش تراکمی ارزان‌تر است. همچنین مصرف برق در شهر اهواز و بندرعباس به ترتیب 575/0 کیلووات و 664/0 کیلووات به ازای هر تن تبرید نسبت به سیستم سرمایش تراکمی کاهش خواهد یافت.
واژه‌های کلیدی: سیستم سرمایش هیبرید-دسیکنت، هزینه کل سالیانه، بهینه‌سازی چند هدفه
متن کامل [PDF 840 kb]   (1918 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدل هاي برنامه ريزي انرژی
دریافت: 1390/10/5 | انتشار: 1389/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sanaye S, GhadiKalayi S. Thermal-Economic Multi-objective Optimization of Hybrid-Desiccant Cooling System. IJE 2010; 13 (3) :30-46
URL: http://necjournals.ir/article-1-198-fa.html

صنایع سپهر، صدقی قادیکلایی شهرام. مدل‌سازی و بهینه‌سازی فنی و اقتصادی سیستم سرمایشی هیبرید-دسیکنت. نشریه انرژی ایران. 1389; 13 (3) :30-46

URL: http://necjournals.ir/article-1-198-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه انرژی ایران Iranian Journal of Energy
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645