[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
مقالات آخرین شماره::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نشریه برنامه ریزی و سیاستگذاری انرژی
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 527
نرخ پذیرش: 40.4
نرخ رد: 59.6
میانگین داوری: 212 روز
میانگین انتشار: 299 روز
..
:: دوره 18، شماره 4 - ( 10-1394 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و ساخت خودروی سواری هیبرید برقی پراید در دانشگاه کاشان
ابوالفضل حلوایی نیاسر* ، سعید گلابی
دانشگاه کاشان ، halvaei@kashanu.ac.ir
چکیده:   (4609 مشاهده)

این مقاله به منظور توسعه فن‌آوری خودروهای هیبرید برقی و استفاده از منابع موجود در کشور، به توصیف مراحل طراحی و ساخت اولین خودروی سواری هیبرید برقی با پلت‌فرم پراید در ایران با نام شاهب 2 پرداخته است. در این خودرو با توجه به هزینه و محدودیت‌ زمانی، از آرایش موازی نوع مستقل یا TTR (Trough –the –Road) استفاده شده است. موتور احتراق داخلی در این خودرو، همان موتور پراید CC 1300 است. بخش نیرومحرکه الکتریکی خودرو روی محور عقب خودرو قرار داده شده‌اند. موتور الکتریکی مورد استفاده از نوع PMSM با توان نامی kW 22 بوده که به روش کنترل برداری و با اینورتر بردار فضایی در دو حالت کنترل سرعت و کنترل گشتاور کار می‌کند. برای ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی از باتری‌های نوع لیتیم-یون‌پلیمر با مجموع ولتاژ 192 ولت استفاده گردیده است. برای عملکرد مناسب خودرو در حالت‌های مختلف، واحد کنترل هیبرید (HCU) به نحوی طراحی و ساخته شده است که می‌تواند خودرو را در حالات فقط برقی، فقط احتراقی، عملکرد هیبریدی و حالت ترمزی بازیاب قرار دهد. راهبرد کنترلی در این خودرو از نوع کنترل On/Off بوده که با میکروکنترلر پیاده‌سازی گردیده است. با توجه به اضافه شدن سیستم محرکه الکتریکی به خودرو و در نتیجه تغییر وزن و مرکز جرم خودرو، و جهت افزایش پایداری، شاسی تقویت گردیده که نتایج با نرم افزار اجزا محدود ANSYS صحه-گذاری گردیده‌اند. سیستم انتقال نیروی مناسب با نسبت دنده ثابت و دیفرانسیل در بخش عقب خودرو برای موتور الکتریکی طراحی گردیده است. بدنه خودرو نیز از لحاظ آیرودینامیکی در نرم افزارهای Gambitو Fluent تحلیل گردیده است.

واژه‌های کلیدی: بهینه‌سازی انرژی، کاهش مصرف سوخت، خودروی هیبرید برقی، درایو الکتریکی، موتور احتراق داخلی.
متن کامل [PDF 1010 kb]   (6543 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: انرژی و محیط زیست
دریافت: 1393/12/3 | پذیرش: 1394/4/30 | انتشار: 1394/12/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Halvaei Niasar A, Golabi S. Design and Manufacturing of Hybrid Electric Vehicle Pride at University of Kashan. IJE 2016; 18 (4)
URL: http://necjournals.ir/article-1-823-fa.html

حلوایی نیاسر ابوالفضل، گلابی سعید. طراحی و ساخت خودروی سواری هیبرید برقی پراید در دانشگاه کاشان. نشریه انرژی ایران. 1394; 18 (4)

URL: http://necjournals.ir/article-1-823-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 4 - ( 10-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه انرژی ایران Iranian Journal of Energy
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645