دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ، reza_tog@srbiau.ac.ir
چکیده: (25 مشاهده)
مقاله حاضر به بررسی بهینهسازی فرآیند خنککاری هوای ورودی به کمپرسور توربین گاز به روش مهپاشی می پردازد. مدل مطالعاتی در این کار، توربین گاز نوعLM2500-GE بوده و نتایج حاصل نشان داد که موثرترین عوامل در خنکسازی هوا، دبی جرمی آب ودبی جرمی هوا میباشد. رابطه بین این پارامترها از طریق مدلهای ریاضی رگرسیون خطی و مرتبه دوم با هدف به حداقل رساندن مصرف آب و به حداکثر رساندن سرعت خنکسازی تعریف گردید. فرآیند مهپاشی در مجرای ورودی موتور به صورت دو فازی و با بهرهگیری از شبیهسازی عددی مدلسازی شد. به منظور بهینهسازی، از الگوریتم ژنتیک چند هدفه (MOGA) وطراحی شبکه عصبی (CCD) استفاده شد. مجموعهای از مدلهای بهینهیافته بهصورت عددی مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از انتخاب سه مدل برتر، بهترین مدل معرفی گردید. نتایج نشان میدهد که در مدل بهینهیافته، مصرف آب 46.5 درصد کاهش یافته و دمای هوای خروجی حدود 1 درصد بیشتر کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این، توان خروجی توربین نیز در محدودهی پایدار و قابل قبول باقی مانده است.
Aghee togh R, Mousavi S J. Optimizing water consumption in gas turbine engine intake air with Fogging system. IJE 2024; 27 (3) :31-50 URL: http://necjournals.ir/article-1-1935-fa.html
آقایی طوق رضا، موسوی سیدجمال. بهینهسازی مصرف آب در سامانه هوای ورودی موتور توربین گاز بهروش خنککاری مهپاشی. نشریه انرژی ایران. 1403; 27 (3) :31-50